Köttfärslimpa i Crock-Pot

Idag gjorde jag köttfärslimpa med potatis och morötter i pottan. Galet gott! Och helt fantastiskt när man inte har ett kök eller kokplattor. Allt måste tillagas i samma gryta. Och vad passar väl bättre än varje kökslös människas drömredskap? Jajjemensan! Le potta! Tänkte iallafall dela med mig av receptet jag använde. Jag körde på den jag alltid gör i vanliga fall också :)




1 kg nötfärs
4 msk ströbröd
1 dl vatten
1 ägg
färskost med valfri smak (jag använde gräslök och örter)
paprikapulver (en skvätt)
1 msk soja
vitlökspulver
en skvätt fond
salt
peppar
ett paket bacon

7-8 potatisar
3-4 morötter
1 gul lök
1 dl buljong

1. Låt ströbrödet svälla med vattnet i några minuter. Blanda ihop färsen med ägg, kryddor, fondskvätten, soja och ströbrödsblandningen.

2. Platta utfärsen och klicka på färskosten. Baka in till en limpa.


3. Smörj pottan och linda in limpan i bacon.


4. Klyfta upp potatisen, löken och morötterna och lägg runtom limpan. Spill över buljongen och sätt pottan på 5,5-6 timmar på låg värme.




Det blev otroligt gott!! Sås är nästan överflödigt när skyn blev så god. Och har man ingen spis så är det svårt att koka sås på själva skyn ;P

- Malin

CONVERSATION

1 kommentarer:

  1. Inga problem att göra sås i pottan. Blanda ihop majsmjöl och kallt vatten. Sätt pottan på hög och låt locket vara av så kommer det att tjockna. 😊

    SvaraRadera

Lämna en kommentar så blir jag glad!

Följ mig

Instagram

Majamelon_design