Student - Vinglasdekorationer

Krympplast är en plast som man kan klippa ut egna former, måla på eller stämpla på, för att sedan krympa till hårda små plastfigurer i ugnen. Jag köpte mina ark hos pysseltagen för en mindre summa.


 


Krympplast kanske dom flesta känner igen från 80talet? Jag kommer ihåg att min mamma köpte som plast-ark med kåldockor på. Vi fick klippa ut dessa och lägga på bakplåtspapper. Spända av förväntan satt vi med näsan mot ugnsglaset och häpnade över hur figurerna krympte till små, söta, hårda figurer.


Jag har en stämpel som föreställer en studentmössa. Den köpte jag från Pysseltagen för 25(?) kr. Tillsammans med en stämpeldyna kan man stämpla upp på krympplast och få fina figurer.



I det här fallet så klippte jag till ovala former i arket som var stämplat med studentmössan, i olika färger. Jag gjorde ett hål där en ring ska sitta lite senare. Den måste göras innan plasten åker in i ugnen!



När detta är klart så lägger man in krympplasten i ugnen på ca 150 grader i ett par minuter. Man får vara noga med att inte bränna motiven då dessa krymper snabbt! Blir dom bucklig så kan man snabba sig och trycka ut dom med botten av ett glas, direkt när dom tas ut ur ugnen (det stelnar snabbt).


Det krymper 45% så ut ur ugnen kommer fina små motiv på söta brickor.



Medan dessa ligger på sval så gör jag själva fästena till vinglaset. Jag använder mig av hattpinnar och små smyckesringar. Dessa går att köpa lite överallt. Framför allt i webbutiker som säljer smyckesdelar för egen tillverkning. Ex Pagoni som alltid fri frakt. Annars kan man ta en lite tjockare tråd och knyta fast i hattpinnarna. Jag tycker det blir finare med ringar.



Hattpinnar är lätta att böja till. Jag har tagit hjälp av ett lypsyl och böjt hattpinnen runt korken. Sedan böjer man till änden som inte har en "hatt" till en ögla. Själva hatten ska hakas fast i öglan så det går lätt att öppna och stänga.


Efter det är det bara att trä i en ring i plastbrickorna och sätta på hattpinnen så är det klart! Snygga vinglasdekorationer på nolltid.





Vill man "pimpa" till dekorationen ytterligare så kan man sätta fast lite pärlor och kanske ett hänge.



Mer studentpyssel hittar ni här:


Studentörhängen i lera


Kort till student


Student - blompinne


Vinflasketikett

CONVERSATION

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna en kommentar så blir jag glad!

Följ mig

Instagram

Majamelon_design